Az első forduló feladatai között lesznek szövegértelmezésre, háttérismeretekre vonatkozó kérdések másfél órás időterjedelemben; a szóbeli döntőre február folyamán kerül sor.
9–10. évfolyam témája
Rejtő Jenő: Piszkos Fred, a kapitány
A felkészülés során keressetek információkat az alábbi szempontok alapján:
- a szerző életútja és művei
- a regény cselekménye, a cselekmény szerkezete
- a szereplők jelleme és viszonyrendszere
- a humor eszközei a műben
- motívumok
11-12. évfolyam témája (középszint):
Móricz Zsigmond Rokonok című művének filmes adaptációja Szabó István rendezésében
A felkészülés során…
- nézzetek utána Móricz Zsigmond életművének! (pl.: milyen jellegzetes témákat dolgozott fel; milyen műfajokban alkotott; melyek a legfontosabb művei stb.?)
- olvassátok el az eredeti művet!
- nézzetek utána Szabó István rendező munkásságának! (pl.: témái, díjai, legismertebb magyar és külföldi filmjei stb.)
- nézzétek meg a filmet!
Összehasonlítási, értelmezési szempontok:
- A különböző művészeti ágak (irodalom, filmművészet) kifejezőeszközei az eredeti mű és az adaptáció korának kortárs olvasójának/nézőjének szóló üzenet + minden korban érvényes üzenet értelmezése;
- Legfontosabb különbségek tartalmi szinten (milyen jelenet került bele a filmbe, ami nincs a regényben vagy maradt ki az eredetihez képest?) szereplő- és helyszínrajz (a főszereplő és a mellékszereplők viszonya, jelleme, a két nőalak, hivatali közeg, a két nő lakókörnyezete stb.)
- Az álom-motívum megjelenítési formái, jelentősége/értelmezése a műben
- A történet végének értelmezése a két műalkotásban
11-12. évfolyam témája (emelt szint):
A népiesség funkciója, megjelenési formái a 19. századi magyar irodalomban – 3 szabadon választott mű alapján
(pl. Kölcsey, Vörösmarty, Katona, Petőfi, Arany, Jókai, Mikszáth… műveiben)
A felkészülés során a téma bevezetőjéhez ajánlott elolvasni a következő műveket: Bessenyei György Magyarság-részletek; Kölcsey Nemzeti hagyományok -részletek; Petőfi első levele Arany Jánoshoz.