Az iskoláról

A VII. Kerületi Madách Imre Gimnázium rövid bemutatása

Iskolánkat Budapest első állami gimnáziumaként 1881-ben alapították. Mai működésünk egyik alapelve a gazdag múlt követésre méltó hagyományainak tisztelete, ápolása.

Gimnáziumunk épületének felújítása 2005-ben fejeződött be, így egy korszerű iskolában tudjuk tanulóinkat fogadni. Megújult informatikai háttér segíti az oktatást (szaktantermi internet-hálózat és projektorok, digitális tábla, számítógépek az osztálytermekben, wifi), több tízezer kötetes új könyvtárunkban is elérhető az internet. Melegítőkonyhás ebédlőnkben biztosítani tudjuk az étkezést.

A Madách Imre Gimnáziumban az oktatás és a nevelés harmonikus összhangban van. Mindez a tanítás és a tanórán kívüli programok sokoldalúságában valósul meg. Szigorúak vagyunk nevelési elveink érvényesítésében, de türelmesek és segítőkészek az oktatás folyamatában. Pedagógiai programunk fő profilként jelöli meg a magas szintű nyelvi képzést; 1967-től speciális angol nyelvi osztályainkban, 1985-től haladó angol nyelvi (1994-től német nyelvi) csoportjainkban csaknem minden tanuló sikeres középfokú vagy felsőfokú nyelvvizsgát tesz, és az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen többen kimagasló eredményt érnek el.

Valamennyi 9-10. osztályunkban az első idegen nyelvet emelt szinten, a második idegen nyelvet emelt óraszámban tanítjuk. 2004 szeptemberében elsők között indítottunk nyelvi előkészítő évfolyamot − az angol és a német nyelvet kezdő szintről, 13 órában tanítjuk. A 2007/2008. tanévtől francia kezdő, 2018-tól spanyol nyelvi előkészítő csoportokkal szélesítettük a választékot.

Végzős diákjainak fele két idegen nyelvből szerez nyelvvizsgát, az évfolyam 25%-a felsőfokút (C1, C2). 2023-ban érettségizett diákjaink felvételi aránya 95 %.

Iskolánk büszke jó beiskolázására, tanulmányi helyzetére, nevelőtestületének felkészültségére és teljesítményre ösztönző iskolai légkörére. Ennek is köszönhető, hogy a közel 1100 középiskola ranglistáján a „100 legjobb magyar középiskola” között az elmúlt években rendszeresen igen előkelő helyen végeztünk. A 2022 októberében megjelent HVG-rangsorban (lásd: Középiskola 2023. A 100 legjobb gimnázium) iskolánk a 9. helyet foglalja el.

Kevés olyan gimnázium van, amelyik oktatásszervezés terén annyira figyelembe veszi a diákok egyéni igényeit, mint a miénk. Ugyanakkor egyre nagyobb szerepet kap a közösség (osztályközösség) erősítése, hiszen tanulóinknak később csapatmunkában is meg kell állniuk a helyüket. Ezen látszólagos ellentét feloldásának eszköztárát pedagógiai programunk tartalmazza.

  • Tanórai keretben igyekszünk korszerű oktatásszervezési eszközöket beemelni a pedagógiai eszköztárunkba. Többek között: a digitális kultúra beépülése a tanulás-tanítás folyamatába, angol nyelv esetében nyelvi sáv kialakítása a tudásszint szerinti csoportbontáshoz, 9. évfolyamon bontott csoportos magyarnyelv-órák, 11. évfolyamon a művészetek tantárgy keretében választható csoportok.
  • Fontos, hogy csökkentsük a tanulási kudarcot; kialakítsuk és begyakoroltassuk a helyes tanulási módszereket. Ezt az új évfolyamaink számára helyi tantárgyként – a projekt-héten tanított „tanulás tanítása” tantárggyal segítjük.
  • A 9-10. évfolyamokon megkezdjük a képességfejlesztést és tehetséggondozást egyéni foglalkozási csoportokban.
  • Az emelt szintű órakeret lehetővé teszi, hogy tanulóink két (bármilyen tanult) tantárgyból emelt szintű érettségi vizsgát tudjanak tenni.
  • Iskolánk 2018 óta DSD II. vizsgaközpont. A haladó németet választók C1-es németországi nyelvvizsgát szerezhetnek.
  • A választható második idegen nyelv keretében lehetőséget biztosítunk a kínai nyelv tanulására (az ELTE Konfuciusz Intézettel együttműködésben).
  • A tanulók számára a magasabb évfolyamon, amennyiben a tanulócsoport megszervezhető, lehetőség van harmadik idegen nyelvet is elkezdeni a tanulmányok során.
  • A mindennapos testnevelést órarendi keretek között szervezzük meg, a tanulóknak lehetőségük nyílik akár társas táncot is választani, illetve sor kerülhet úszásoktatásra (Margitsziget), télen pedig korcsolyázásra. A sportlehetőségeket tanórán kívüli programokkal is biztosítjuk, minden évben meghirdetjük az osztályok közötti futball-, kosár- és röplabda-bajnokságot, az iskolai sportnapot (atlétika). Szakköreinkkel módot adunk a zenei és képzőművészeti tehetségek megmutatására. A saját színjátszó csoportunk mellett film és videó csoportot is működtetünk.
  • Az utóbbi években pedig hangsúlyossá vált a nem hagyományos tanítási szervezési módok programba illesztése. A május végi erdei iskola és a novemberi projekthét mellett különböző – osztálykereten átívelő – éves projektek teszik lehetővé az abban részt vevők számára, hogy fejlesszék képességeiket.
  • Tanulóink és szüleik visszajelzése alapján felkészültnek mondhatjuk magunkat távolléti oktatás során a tanulás digitális eszközökkel történő támogatásában. A tanulást, gyakorlást támogató digitális technológia bevált eszközeire építünk a mindennapi munkánkban is.
  • Mentálhigiénés programunkban kiemelten foglalkozunk a 14-19 éves korosztályt érintő egészség-megőrzési feladatokkal és tanulóinkat érintő társadalmi hatásokkal. Több éve iskolapszichológust is alkalmazunk. Rendszeresen vonunk be külsős szakembereket (egészségnap) az egészségnevelési munkába.
  • Fontosnak tarjuk, hogy diákjaink a gazdasági életben is megállják helyüket. Ezért foglalkozunk fogyasztóvédelemmel (10. évfolyamon) és gazdasági és pénzügyi ismeretekkel a végzős évfolyamon.
  • Több éve folyamatosan szervezünk tanulmányutakat Európa különböző országaiba (Ausztria vagy Németország, Olaszország, Spanyolország vagy alkalmanként Franciaország, Anglia). A nehezebb körülmények ellenére igyekszünk ezeket a nyelvtanulási és kulturális „ismerkedési” lehetőségeket megőrizni tanulóink számára. Különleges színfoltot jelent a kolozsvári Apáczai Líceummal kialakított testvériskolai kapcsolat, mely korábban elsősorban a művészeti tevékenységeken keresztül nyilvánult meg.

A tanórán kívüli tanulási programokkal, versenyekkel, szakkörökkel és egyéb lehetőségekkel segítjük azt, hogy a különböző képességek fejlődése megvalósulhasson (kiemelten: az osztályok közötti diákszínpadok vetélkedője és a kamarakórus verseny). Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy továbbfejlesszük az iskolai demokráciát, melyben a diáksággal együtt alkotott szabályok érvényesülnek, betartásában mindenki egyaránt érdekelt. A diákönkormányzatokon keresztül megtanulják tanulóink jogaikat, érdekeiket érvényesíteni. Ebben segít a jól felszerelt diákszoba, az iskolarádió és az iskolaújság.

Kiket várunk a Madáchba? Elsősorban azokat a diákokat, akik nemcsak szívesen fogadják a jó szándékú segítséget egyéni boldogulásukban, de hajlandóak érte tenni is. Akiknek fontos a közösség és a közösséggel együtt is értéket akarnak teremteni.

Elérhetőség
1073 Budapest, Barcsay utca 5.
+36 (1) 322-2081