Módszertani továbbképzés az interkulturalitás jegyében – Vichy, Cavilam
Intézményünk, a VII. kerületi Madách Imre Gimnázium 2020-ban pályázott Az Erasmus+ tanári továbbképzésre. A vírushelyzet miatt a továbbképzés idén valósult meg, amelyen tíz tanár vehetett részt a tantestületünkből. Franciatanár lévén egy franciaországi pályázatot választottam, célom pedig az volt, hogy a képzés sokszínű legyen, tartalmazza a digitális oktatás sokoldalúságát, és felhasználhassam a tanultakat a másik szakomon – irodalom, nyelvtan – is. Így utazhattam júliusban két hétre Vichy városába, mely az Allier folyó partján helyezkedik el, és Európa egyik legnagyobb fürdővárosa, ahol a tanártovábbképzést a Cavilam Vichy Alliance Française biztosította. A mobilitásom címe: Francia nyelv tanítása napjainkban: kultúra és társadalom – új pedagógiai tendendciák, (Enseigner le FLE aujourd’hui: culture, société et nouvelles tendances pédagogiques), mely tökéletesen megfelelt az elképzelésemnek.
A képzés általában 9-16 óráig tartott, 3-szor 1,5 tanítási órával. Csoportunk 18 főből állt, a világ minden tájáról (Írország, USA, Angola, Hollandia, Mexikó, stb.) érkeztek tanárok tökéletes nyelvi felkészültséggel, így a kommunikációt és a gyors haladást semmi nem akadályozta, mindenki nagyon lelkes és aktív volt, ami igen motiváló volt számomra.
A kéthetes program 4 modulból állt. Az első hét délelőtti kurzusának célja a digitális kompetencia fejlesztése volt. A multimédiás laborban lehetőségünk nyílt megismerni a különböző kollaboratív tanítási-tanulási lehetőségeket (Hexatar, Avatar, Voki, Bouletmaton, Photofunia, Bitmoji, Vocaroo, Digiface, stb.), amelyekre regisztráltunk, kipróbálhattuk mi is mint tanulók, így egyszerre lehettünk diákok és tanárok, tudtunk játszani és tanulni. A tanárunk nagyon segítőkész és türelmes volt mindenkivel, senki nem érezhette magát úgymond digitális bevándorlónak. Lelkesedésünket az is bizonyítja, hogy már a második tanítási napon létrehoztunk egy WhatsApp-csoportot, ahol folyamatosan megosztottuk a tapasztalatainkat, sőt szabadidős programokat is szerveztünk magunknak, és a mai napig is beszélgetünk egymással, érdekes linkeket osztunk meg, amelyet a tanítás során fel tudunk használni.
A digitális oktatási felületek megismerése mellett a délelőtti órákon nagy hangsúlyt kapott a különböző eszközök (táblagép, telefon, laptop) kiválasztásának és alkalmazásának szempontjai.
Az első hét délutáni kurzusa kiemelten foglalkozott a nyelvoktatás interkulturális szerepével. Kisebb csoportokban és egyénileg is dolgoztunk. Minden feladat arra irányult, hogy a nyelvoktatás nemcsak lexikális-nyelvtani struktúrák tanítását-tanulását jelenti, hanem életstílust is. Az óráinkon nagy hangsúlyt kapott az interkulturális kompetencia fejlesztése. A nyelvtanítás folyamatába illesszük be a gasztronómiát, az irodalmat, a művészeteket, számoljunk le a nyelvi-kulturális sztereotípiáinkkal! Rengeteg videót, filmrészletet néztünk meg, fénymásolatok segítségével feladatokat oldottunk meg, amelyek a kulturális klisék előnyeiről és hátrányairól szóltak.
A második héten a pozitív pedagógia kapta a legnagyobb szerepet, ami az előző hét ismereteire épült: a tanulók támogatása, bátorítása, a tanulói hiba nem hiba, hanem fejlődés. Megnéztünk egy TED-előadást arról, hogyan működik a tanításban-nevelésben a Pygmalion- és Gólem-effektus, tudatosítanunk kell magunkban és a diákjainkban, hogy a tanítás-tanulás egyszerre test és lélek együttműködését jelenti. Ebben a délelőtti modulban megfogalmaztuk, hogy mi az a tíz aranyszabály, amely egy tanulói csoportot sikeressé tesz.
A második hét délutáni moduljában a francia nyelv változásával foglalkoztunk. Megismerkedtünk a legújabb frankofón szótárral, megtanultuk a legmodernebb beszélt nyelvi szavakat, szlenget, idiómákat. Az interkulturalitás jegyében olyan frankofón zenei előadókat hallgattunk meg, akik franciául énekelnek, de nem Franciaországban élnek, és szövegeik felhasználhatók a tanítás során.
Szerdánként a délutáni kurzus helyett két előadáson vehettünk részt: a legújabb tankönyveket mutatták be, illetve a legismertebb oktatási digitális felület (TV5 Monde) használatát ismertették. Irodalomtanárként számomra különösen hasznos volt, hogy meghallgathattam egy fiatal kortárs tunéziai író előadását is, aki regényeinek világát mutatta be.
Az iskola a tanítás mellett rengeteg programot szervezett a tanárok számára, így nagyon sok helyre eljuthattam. Meglátogattuk Moulins-t, Clermont-Ferrand-t, egésznapos kiránduláson vettem részt Lyonban, és egy csodálatos zarándokhelyre, Rocamadourba is elvittek minket. A városlátogatásokat nagyon színvonalas idegenvezetéssel gazdagították.
A tanárok és a képző intézmény mindent megtett annak érdekében, hogy a lehető legjobban érezzük magunkat. Rengeteget tanulhattam, tapasztalatot gyűjtöttem, kapcsolatokat alakítottam ki. Mindenképpen szeretném kiemelni, hogy tanáraink a csoportunk digitális felületére minden anyagot feltöltöttek, így a későbbiekben a megtanultakat a tanításunk során alkalmazni tudjuk, a lehetőségek tárháza található meg a kollaborációs felületünkön, nem túlzás, ha azt mondom, évekig használni tudjuk ezeket az általuk kidolgozott anyagokat.