Az iskoláról

A VII. Kerületi Madách Imre Gimnázium rövid bemutatása

Iskolánkat Budapest első állami gimnáziumaként 1881-ben alapították. Mai működésünk egyik alapelve a gazdag múlt követésre méltó hagyományainak tisztelete, ápolása.

Gimnáziumunk épületében megújult informatikai háttér segíti az oktatást (szaktantermi internet-hálózat és projektorok, digitális tábla, számítógépek az osztálytermekben, wifi), több tízezer kötetes új könyvtárunkban is elérhető az internet. Melegítőkonyhás ebédlőnkben biztosítani tudjuk az étkezést.

A Madách Imre Gimnáziumban az oktatás és a nevelés harmonikus összhangban van. Mindez a tanítás és a tanórán kívüli programok sokoldalúságában valósul meg. Szigorúak vagyunk nevelési elveink érvényesítésében, de türelmesek és segítőkészek az oktatás folyamatában. Pedagógiai programunk fő profilként jelöli meg a magas szintű nyelvi képzést; 1967-től speciális angol nyelvi osztályainkban, 1985-től haladó angol nyelvi (1994-től német nyelvi) csoportjainkban csaknem minden tanuló sikeres középfokú vagy felsőfokú nyelvvizsgát tesz, és az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen többen kimagasló eredményt érnek el.

Valamennyi 9-10. osztályunkban az idegen nyelveket plusz órában tanítjuk. Az angol / német nyelvi előkészítő évfolyam komoly múltra tekint vissza, hiszen 2004 szeptemberében, az országban az elsők között indítottuk el az öt évfolyamos képzést. Az angol és a német nyelvet kezdő szintről, 13 órában tanítjuk. Utána, a 9-10. évfolyamon a nyelvi előkészítő nyelvét heti 5, a haladó idegen nyelvet heti 4 órában folytatják a tanulók. A négy évfolyamos képzéseinkben a 9-10. évfolyamon pedig az iskolában kezdett (2.) idegen nyelvet tanítjuk heti 5, és a haladó (1.) idegen nyelvet tanítjuk heti 4 órában.

Végzős diákjainak fele általában mindkét idegen nyelvéből megszerzi a nyelvvizsgát, az évfolyam 25%-a felsőfokút (C1, C2). 2024-ben érettségizett diákjaink felvételi aránya 99 %.

Iskolánk büszke jó beiskolázására, tanulmányi helyzetére, nevelőtestületének felkészültségére és teljesítményre ösztönző iskolai légkörére. Ennek is köszönhető, hogy a közel 1100 középiskola ranglistáján a „100 legjobb magyar középiskola” között az elmúlt években rendszeresen igen előkelő helyen végeztünk. A 2023 októberében megjelent HVG-rangsorban (lásd: Középiskola 2024. 100 legjobb gimnázium) iskolánk a 11. helyet foglalja el.

Kevés olyan gimnázium van, amelyik oktatásszervezés terén annyira figyelembe veszi a diákok egyéni igényeit, mint a miénk. Ugyanakkor egyre nagyobb szerepet kap a közösség (osztályközösség) erősítése, hiszen tanulóinknak később csapatmunkában is meg kell állniuk a helyüket. Ezen látszólagos ellentét feloldásának eszköztárát pedagógiai programunk tartalmazza.

  • Tanórai keretben igyekszünk korszerű oktatásszervezési eszközöket beemelni a pedagógiai eszköztárunkba. Többek között: a digitális kultúra beépülése a tanulás-tanítás folyamatába, angol nyelv esetében nyelvi sáv kialakítása a tudásszint szerinti csoportbontáshoz, 9. évfolyamon bontott csoportos magyarnyelv-órák, 11. évfolyamon a művészetek tantárgy keretében választható csoportok.
  • Fontos, hogy csökkentsük a tanulási kudarcot; kialakítsuk és begyakoroltassuk a helyes tanulási módszereket. Ezt az új évfolyamaink számára helyi tantárgyként – a projekthéten tanított „tanulás tanítása” tantárggyal segítjük.
  • A 9-10. évfolyamokon megkezdjük a képességfejlesztést és tehetséggondozást egyéni foglalkozási csoportokban.
  • 11-12. évfolyamon az emelt szintű órakeret lehetővé teszi, hogy tanulóink két tantárgyból is emelt szintű érettségi vizsgát tudjanak tenni.
  • Iskolánk 2018 óta DSD II. vizsgaközpont. A haladó németet választók C1-es németországi nyelvvizsgát szerezhetnek.
  • Megfelelő létszám esetén a választható második idegen nyelv keretében lehetőséget biztosítunk a kínai nyelv tanulására (az ELTE Konfuciusz Intézettel együttműködésben).
  • A nyelvi előkészítős képzésben a 11. évfolyamos tanulók számára, amennyiben a csoport – megfelelő létszámmal és órarendileg – megszervezhető, lehetőség van harmadik idegen nyelvet is elkezdeni.
  • A mindennapos testnevelést órarendi keretek között szervezzük meg, de a sportlehetőségeket tanórán kívüli programokkal is biztosítjuk, minden évben meghirdetjük az osztályok közötti futball-, kosár- és röplabda-bajnokságot, az iskolai sportnapot (atlétika). Szakköreinkkel módot adunk a zenei és képzőművészeti tehetségek megmutatására, az iskolában saját színjátszó csoportunk is működik.
  • Az utóbbi években hangsúlyossá vált a nem hagyományos tanítási szervezési módok programba illesztése. A május végi erdei iskola és a novemberi projekthét mellett különböző – osztálykereten átívelő – éves projektek teszik lehetővé az abban részt vevők számára, hogy fejlesszék képességeiket.
  • Tanulóink és szüleik visszajelzése alapján felkészültnek mondhatjuk magunkat távolléti oktatás során a tanulás digitális eszközökkel történő támogatásában. A tanulást, gyakorlást támogató digitális technológia bevált eszközeire építünk a mindennapi munkánkban is.
  • Mentálhigiénés programunkban kiemelten foglakozunk a 14-19 éves korosztályt érintő egészség-megőrzési feladatokkal és tanulóinkat érintő társadalmi hatásokkal. Iskolapszichológust is alkalmazunk, és rendszeresen vonunk be külsős szakembereket (egészségnap) az egészségnevelési munkába.
  • Fontosnak tarjuk, hogy diákjaink a gazdasági életben is megállják helyüket. Ezért foglalkozunk fogyasztóvédelemmel a 10. évfolyamon és gazdasági és pénzügyi ismeretekkel a végzős évfolyamon.
  • Több éve folyamatosan szervezünk tanulmányutakat Európa különböző országaiba (Ausztria vagy Németország, Olaszország, Spanyolország vagy alkalmanként Franciaország, Anglia). Igyekszünk ezeket a nyelvtanulási és kulturális „ismerkedési” lehetőségeket megőrizni tanulóink számára.

A tanórán kívüli tanulási programokkal, versenyekkel, szakkörökkel és egyéb lehetőségekkel segítjük azt, hogy a különböző képességek fejlődése megvalósulhasson (kiemelten: az osztályok közötti diákszínpadok vetélkedője és a kamarakórus verseny). Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy továbbfejlesszük az iskolai demokráciát, melyben a diáksággal együtt alkotott szabályok érvényesülnek, betartásában mindenki egyaránt érdekelt. A diákönkormányzatokon keresztül megtanulják tanulóink jogaikat, érdekeiket érvényesíteni. Ebben segít a jól felszerelt diákszoba, az iskolarádió és az iskolaújság.

Kiket várunk a Madáchba? Elsősorban azokat a diákokat, akik nemcsak szívesen fogadják a jó szándékú segítséget egyéni boldogulásukban, de hajlandóak érte tenni is. Akiknek fontos a közösség és a közösséggel együtt is értéket akarnak teremteni.

Elérhetőség
1073 Budapest, Barcsay utca 5.
+36 (1) 322-2081