Vichy

2022. július 11– 22.

 

Amikor 2019-ben elhatároztam, hogy jelentkezem Erasmus-továbbképzésre, leginkább a nyelvtanulás lehetősége motivált, így elsősorban nyelviskolába szerettem volna menni, de engedtem a biztatásnak, és végül vállalkoztam arra, hogy módszertani képzésen vegyek részt.

2022 július 10-én érkeztem meg a franciaországi Vichybe, és egy kis tanácstalanságot követően meg is találtam szállásadómat, Marie-José Charlant, aki a következő két hétben elsőrangú ellátást biztosított számomra. (Ha valaki háztartást vezet, pontosan tudja, mit jelent, ha két hétig nem kell főznie. J)

Másnap délelőtt a Cavilam képzési központban, a rövid eligazítás után, egy plenáris előadással kezdődött a képzés, amelyben az étkezéshez kapcsolódó szókincs különféle jelentésrétegeiről hallhattunk. Az első hét során két képzési modulon vettem részt. Délelőttönként Christelle Garnaud vezetésével az interkulturalitásról tanultunk. Nagyon izgalmas és hiteles volt ezzel a témával egy valóban interkulturális környezetben ismerkedni, számomra leginkább a téma elméleti megközelítése volt érdekes.

Megismertük Edward T. Hall jéghegy-elméletét a kultúra fogalmáról, amelynek segítségével megértettük, hogy kulturális meghatározottságunk jelentős része (90%-a) nem látható elemekből tevődik össze, épp ezért okozhat nehézséget az eltérő kultúrák megismerése és megértése.

Ehhez kapcsolódóan vizsgáltuk  az interkulturális kompetencia fogalmát, ami alapvetően négy összetevőből áll:

1.) a másság iránti nyitottság

2.) önmagunk ismerete

3.) az eltérő kultúrák közötti kapcsolat megismerése

4.) az interakcióra és az analízisre való képesség.

Christelle hangsúlyozta, hogy egy nyelv tanítása túlmutat a nyelvi struktúra, grammatika megtanításán. A nyelv társadalmi jelenség is, amely hordozza az azt használó társadalom gondolkodásmódját, tapasztalatait stb.

Az itt tanultakat leginkább nyelvtanórákon, különösen a kommunikáció témakörnél fogom tudni hasznosítani, pl. azt a gyakorlatot, amikor rövid videókon különféle mozdulatokat, gesztusokat értelmeztünk, ill. ezek kulturális beágyazottságáról beszélgettünk.

Az első hét délutáni modulja a Pozitív pedagógia címet viselte, és egy tüneményes tanárnő, Marjolaine Pierré vezette. Első alkalommal csoportmunkában megfogalmaztuk, hogy mi az a tíz aranyszabály, amely szükséges egy tanóra, ill. egy tanulói csoport hatékony működéséhez. Ezt a feladatot bármelyik csoportommal el tudom majd végezni, így a közösen hozott szabályok mentén sikeresebben tudunk együtt dolgozni.  A pozitív pedagógia öt alapelvének megismerése alakította a diákokkal kapcsolatos attitűdömet. Különösen a hibák, a hibázás támogatása megfontolandó számomra, mivel az bátorságot adhat a diákok számára, hogy bátran kísérletezzenek, ne féljenek a hibáktól. Mindezt én magam is megéltem a kurzus során, hiszen nem vagyok franciatanár, mégis franciatanárok között tanultam, és magamnak is el kellett fogadnom, hogy nyelvi hibákkal beszélek.

Számomra a legélvezetesebb modul a második hét délelőtti volt egy kiváló tanárnő, Pascale Fierens vezetésével. A kurzuson megismertem az öt érzék alkalmazásának szerepét a tanításban. A módszertanilag rendkívül gazdag foglalkozásokon különösen a hallással kapcsolatos feladatok jelentettek számomra újdonságot.

A második hét délutánjait Charlie Lenglez óráin töltöttem, akivel a kortárs francia könnyűzene előadóit ismerhettük meg. A téma jellege, a kurzusvezető kedves személyisége, az órák jó hangulata igazi felüdülést jelentett. Több előadó olyan aktuális, a fiatalokat érintő kérdésekkel foglalkozik, amelyek akár egy osztályfőnöki óra beszélgetéséhez is kiindulópontként szolgálhatnak.

A Cavilam a négy kurzus mellett egyéb foglalkozásokat is kínált. Részt vettem többek között a kortárs francia irodalom legnépszerűbb regényeit bemutató előadáson, ami nagyon inspiráló volt számomra. A megismert szerzők magyarul elérhető műveit azóta igyekeztem felkutatni, és van olyan regény, amelyet az idei olvasókörre már ki is adtam a diákjaimnak.

A tanulás mellett jutott időm kirándulásra, túrázásra, kenuzásra, a szomszédos kisváros, Moulins műemlékeivel való ismerkedésre, múzeumlátogatásra, egy csodálatos középkori kastély megtekintésére is.

A Vichyben töltött két hét során rengeteg élménnyel, tapasztalattal lettem gazdagabb, a módszertani ismereteim mellett fejlődött a franciatudásom is, és bár a végére nagyon elfáradtam, biztos vagyok benne, hogy az Erasmus-programra életem egyik fontos élményeként fogok visszagondolni.

Elérhetőség
1073 Budapest, Barcsay utca 5.
+36 (1) 322-2081