Majzik Andrea
Firenze – Scuola Toscana
Az idegennyelv-tanulás/-tanítás egyik legfontosabb része az, amikor a nyelvi struktúrák, nyelvi elemek megismerése közben azok gyakorlati hasznát is sikerül érzékelnünk. Ha nincs lehetőség a nyelvórák után nyelvi környezetben gyakorolni, a motiváció is lankadhat a nyelvtanulás kapcsán. Ezért fontos, hogy minél több olyan helyzetet próbáljunk teremteni a tanórán, amelyek legalább imitálják a valós szituációkat, értelmezhetővé teszik a tanultakat, segítenek minél hamarabb elsajátítani a nyelvet.
Az Erasmus+-program keretében volt alkalmam olyan ötleteket hallani, amelyek hozzájárulhatnak mind a motiváció megszerzéséhez, mind a nyelvtanulás értelmének belátásához, a tanulók érzékelik a munkájuk gyakorlati hasznát.
Sajnos nem minden valósítható meg nálunk, de a módszereket helyi viszonyokra is adaptálhatjuk.
Az olasz kultúra szerves része a gasztronómia. A magyarok általában rajonganak az olasz konyháért, ezért ennek a témának a segítségével nagyon sok szót, kifejezést, de kulturális szokásokat is meg lehet tanítani a nyelvórán. A legjobb teszt az, amikor nyáron a családnak már a tanulók rendelik Olaszországban a reggelit, az ebédet vagy a vacsorát.
A „moka”-típusú kávéfőző (vagy „kotyogós”) nálunk is használatos konyhai eszköz. A tanórán akár egy igazi kávéfőzőt használhatunk az elkészítés magyarázatához, közben megtaníthatjuk az eszköz részeinek elnevezését, megtölthetjük vízzel és kávéval, és ha van rá lehetőség, lefőzhetjük a kávét, és mindenki meg is kóstolhatja, amit közösen készítettünk. Ha nincs erre lehetőség, akkor az eszközt bemutatva elmagyarázzuk, mit csinálnánk (feltételes mód gyakorlása!), és otthon mindenki kipróbálhatja, lefényképezheti, majd a fényképeket bemutatva az órán elmesélheti, mit csinált (múlt idő gyakorlása). Ezt a gyakorlatot természetesen ételkészítés kapcsán is használhatjuk.
A játék fontos a nyelvtanulás közben. Minden nyelvtanár használ játékokat a nyelvi elemek gyakoroltatására. Az is jó ötlet, hogy „hosszabb” játékokat játsszunk, amik több tanórán át tartanak, így egy témakör szókészletét többször is kell használni többféle kontextusban. A szerepjátékok segítenek modellezni a valós helyzeteket, de mivel mégis fikcióról beszélünk, szabadabb a mozgástér, többféle nyelvi tananyagot gyakorolhatunk egyszerre.
Egy másik fontos tapasztalatom, ami mindenképpen a magyarországi nyelvtanítás kapcsán átgondolandó, a tanulók értékelése. Nálunk, sajnos, a dicséret másodlagos, inkább a hibákat emlegetjük, azok szerint értékelünk, ezért a tanulók többsége inkább meg sem szólal a nyelvórán, hacsak nem tud tökéletes választ adni. Azok alapján, amit a firenzei nyelviskolában láttam, a kezdőket egyáltalán nem kell kijavítani, inkább minél többet beszéltetni őket, még akkor is, ha hibáznak. Így elkezdenek kommunikálni, egymás előtt megnyílni. Lesz még idő arra, hogy a hibáikat kijavítsák. Viszont érdemes minden kis haladásért megdicsérni a tanulókat, hogy pozitív élmény legyen az idegen nyelven való kommunikáció. A gyakorlatban amúgy is így működik: külföldön, ha hibásan is beszélünk, igyekeznek minket megérteni, a kommunikációs szándék a fontos.