A csoportot 12-14-en alkottuk, ahová a hétfőn reggel megírt teszt alapján két másik társammal együtt kerültem be (A2). Sikerült eltalálni a nekem való szintet, amire jelentkeztem. A csoport főleg spanyol anyanyelvűekből állt. Legközelebb hozzám mind térben, mind korban két cseh tanárnő volt. A csoport többsége húsz év körüli. Leonardo, aki fél éve tanított az ACET-ben maga is argentin, így óhatatlanul szóltak hozzá spanyolul. Ő a – mindenhol kifüggesztett – szabályzatnak megfelelően mindig angolul válaszolt. Megtalálta a hangot mindenkivel. Éreztem, hogy rám is figyel.
A csoport összetétele érződött például azon, hogy amikor a világot érintő konfliktusokról volt szó, akkor a mediterrán térségben tomboló erdőtüzek, vagy Tajvan kapcsán a kínai-amerikai viszony jutott a többség eszébe. Nem is került szóba az ukránokat ért orosz agresszió. (Talán a két cseh tanárnő gondolt rá, de ők sem beszéltek róla.)
Talán a legizgalmasabb nyelvi feladat – amelyet történelemtanárként is tudok hasznosítani – az egyszerű jövő idő nyelvtani gyakorlásához kapcsolódott. Egy adott problémát – miszerint egy tengerparti faluban, amelynek gazdasága a tradicionális falusi turizmusra épült, egy multinacionális vállalat wellness szállodaközpontot kíván építeni – kellett négy nézőpontból megvitatni. A négy szerepet – a multi képviselője, a falucska polgármestere, egy zöld polgárjogi egyetemista és a helyi kis tradicionális szálloda tulajdonosa – kisorsoltuk. (Az utóbbit kellett képviselnem.) Érdekes volt, ahogy mindenki ragaszkodott a szerepéhez, pedig az egyik leginkább érintett félként próbáltam asszertív lenni. Valószínűleg ebben az esetben a nyelvi és kulturális különbségek is szerepet játszottak. Kell időt találni arra, hogy a diákok egy-egy történelmi eseményhez való viszonyulást és a különböző érintettségeket ne csak a saját nézőpontjuk alapján, hanem egy másik ember helyzetéhez adaptált empátiával (akár szerepjátékon keresztül) tudják értelmezni. Ebben úgy érzem, tanárként még van tennivalóm, hiszen közös jövőnk múlhat ezen.
A diákszerep újbóli megélése régi vágyam, de komoly kihívás is volt. Ami nekem nehézséget okozott – saját megértési tempó, kellő időben történő reagálás, a csoport megítélése rólam –, miért ne okozna nehézséget nekik? Diákjaimnak valószínűleg a nekem egyértelműnek tűnő történelemtanulás jelent ugyanakkora vagy nagyobb nehézséget, mint nekem az angol.
Az Írországban tett látogatásomnak volt konkrét történelmi vonatkozása is. Hiszen az angolokkal szemben folytatott függetlenségi háborút (1919-1921) követően – hat északír megye kivételével – 1922-ben jött létre az Ír Szabadállam. (Az írek ekkor még példaként tekintettek egy az Osztrák-Magyar Monarchiához hasonló státuszra.) A függetlenség centenáriumát ünnepelték. Így ellátogattam a Crawford Art Gallery-be, ahol ennek kiállítást szántak, „AS THEY MUST HAVE BEEN” (1922-2022) címmel. Középpontja Seán Keating ikonikus festménye, a Men of the South. Az IRA harcosok brit katonai csoportra várva nem aggódva saját biztonságukért.