A mobilitásának főbb adatai:

Mobilitás típusa: Szervezett külföldi kurzuson vagy továbbképzésen való részvétel

A mobilitás tervezett dátuma: 08/08/2022 – 19/08/2022
A mobilitás országa: Egyesült Királyság
Küldő szervezet / intézmény:

Név: VII. Kerületi Madách Imre Gimnázium
Város: Budapest
Ország Magyarország

Fogadó szervezet / intézmény:

Name: InterEducation IEI Ltd
City: DUBLIN
Country Írország

A VII. Kerületi Madách Imre Gimnázium matematika és fizika szakos tanáraként pályáztam kilenc másik kollégámmal együtt az Erasmus + külföldi tanár továbbképzésére. A Covid járvány miatt utazásunk két évvel később 2022-ben valósult meg.

A cambridge-i tanfolyam célja számomra új motiváló módszertan megismerése, a digitális technika hatékony használata a tanítási órákon és angol nyelvi készségeim javítása volt.

A kurzus előkészítésétől kezdve a szervezésről kialakult tapasztalatom rendkívül pozitív volt. Minden kérdésemre segítő, hasznos választ kaptam.

A tanfolyam két hete alatt felváltva, a témaköröknek megfelelően három oktató foglalkozott velünk reggel kilenc és délután négy óra között. Mivel csoportunk öt főből állt így nagyon hamar kialakult a közvetlen kapcsolat közöttünk. Minden a foglalkozás során felmerült gondolatunkat, kételyünket megbeszéltük egymással. Délutánjainkat és estéinket is közösen töltöttük. A szabadidőnkben sokféle programból választhattunk, múzeumlátogatás, csónakázás, kirándulás szomszéd városokba, szabadtéri Shakespeare előadásokon való részvétel. Nem csak a jegyeket és az idegenvezetőt, de a kerti piknik csomagot is hozta magával a koordinátorunk. Tapasztalatainkat, élményeinket az ő filmekből jól ismert tipikus kis angol lakásán fejeztük be.

Oktatás:

  • Az angol oktatási rendszer ismertetése után mindenki bemutatta hazája kulturális, nevelési módszereit. Sok hasonló problémával találkoztunk, de voltak nagyon eltérő jelenségek is. Például a többi jelenlévő ország tananyagaiban sokkal nagyobb hangsúlyt kap a matematika és a természettudományok.
  • Az órák felépítése didaktikailag nagyon magas színvonalú volt. Egyszerű (személyes történettel vagy játékkal) indítottuk. A feladatok egyre összetettebbekké és kooperatívabbakká váltak.
  • Nagy hangsúlyt fektettek az előadások a nyelvi készségek fejlesztésére. Például ugyanazt a tudományos felfedezést elmesélem a szomszédomnak, megírom emailben a barátomnak, előadom egy tudományos konferencián. Ez a játék rengeteg érdekes lehetőséggel bír a fizika oktatásában is.
  • Olvasási stratégiákat is megismerhettünk, ami nekem természettudományos tanárként rendkívül érdekes volt.
  • A szerepjátékok is nagyon hatékonyakak voltak mind nyelvi, mind módszertani szempontból.
  • Hasznos volt a humán és a természettudományos módszerek összehasonlítása. Kiderült, hogy nagyon sok módszert tudunk adaptálni a látszólag különböző tantárgyakból.
  • Délután összegeztük a módszereket és megbeszéltük ki mit és hogy tud továbbfejleszteni belőle. Kinek mi tetszett, min és hogyan változtatna.
  • Igyekszem minél többet használni a tapasztalt módszereket.
  • Cambridge-ben keményen kell tanulni, még a tanár-diákoknak is. Négy 90 perces óra után megkaptuk a házi feladatot, amin egy pub-ban kell gondolkoznunk. Törzshelyünkön az Egal-ben alkotta meg a DNS szerkezetét Crick és Watson. Előtte „szakítottunk” Newton almafájáról és bekopogtunk Hawking házába.

Tudás, készség, kompetencia:

  • Már a tanfolyamra való jelentkezésem is óriási előrelépés volt, hiszen vállalkozási készségem sohasem volt erős. A sok pozitív tapasztalat és élmény nem csak a mindennapok fásultságát, kiégésemet segített legyőzni, hanem az új kihívások elfogadásában is bátrabbá tett.
  • Cambridge college-ainak a bejárása nem csak építészetileg nyújtott hihetetlen élményt, hanem a rendszert is rendkívül jónak találom. A diákok az előadások mellett egy professzorhoz vannak rendelve, aki személyes beszélgetésekkel követi a diák fejlődését.

A tanfolyam véget ért, de a folyamat nem zárult le:

  • A további fejlődésem érdekében Cambridgben is és itthon is vásároltam angol nyelvű (könnyített) könyveket.
  • A mozifilmeket angol nyelven nézem, persze magyar felirattal, mert van még mit fejlődnöm.
  • A beszédkészségem még mindig fejlesztésre szorul, de már többször és bátrabban merek megszólalni.
  • A digitális eszközöket sokkal tudatosabban használom az óráimon.
  • A tanulók szövegértésének, gondolkodási képességének fejlesztésekor tudatosan építek a nyelv és a tananyagtartalom kapcsolatára. Hol és hogyan erősíti a nyelvi készség a fizika tantárgy megértését, tanulást.
  • A tanfolyam ideje alatt diákként felidéztem, hogy a tanulók kommunikáció képességeinek javítása és a motiváció folyamatos fenntartása a hatékony tanítás egyik kulcsa. Nagyobb hangsúlyt fogok fektetni az értő olvasá, a kérdezve tanulás és más játékos elemekre a tanítási gyakorlatomban.
  • Számos kész tananyagot kaptam, amelyek osztályfőnöki órákon rendkívül jól használhatóak, fejleszthetőek.
  • Jó viszony alakult ki a csoport tagjai és az előadók között, folyamatosan tartjuk a kapcsolatot és osztunk meg egymással oktatási anyagokat.

 

Sajtiné Kovács Ivetta

Budapest, 2022.09.15.

Elérhetőség
1073 Budapest, Barcsay utca 5.
+36 (1) 322-2081