Jó gyakorlatok

Szücsiné Dr. Laczkó Eszter

Az együttműködés 10 aranyszabálya

Egy új csoporttal nagyon hasznos, ha a közös munka kezdetén tisztázzuk, hogy milyen körülmények között tudunk hatékonyan együtt dolgozni.

Az osztályt kisebb csoportokra osztjuk. A gyerekeket megkérjük, hogy fogalmazzanak meg 10 szabályt, amelyekre szükség van ahhoz, hogy a tanórákon jó hangulatban és eredményesen tudjunk együtt dolgozni. Kb. 15 perc elég ehhez, majd a csoportok megosztják a saját 10 szabályukat. Ha minden elhangzott, közösen megbeszéljük, hogy az elhangzottak közül melyik 10 szabályt választjuk ki a következő évre/időszakra a csoport/osztály számára. A közösen meghozott szabályok a terem falára is kikerülhetnek, egy szépen író diákot megkérhetünk, hogy készítse el a következő órára, hogy mindig szem előtt legyen. /Másik lehetőség: Mindegyik csoport 10 szabályáról készül egy-egy plakát már a csoportmunka során.

 

Ismerkedés az 5 érzék segítségével

„Ismerkedős” játékként alkalmazható új csoportban. Idegen nyelven haladó csoportokban is nagyon hasznos lehet.

Mindenki kap egy lapot, amelyen egy táblázat első oszlopában az érzékszerveket jelképező képek szerepelnek (szem, fül, orr, száj, kéz). A képek melletti első oszlopban a diák arra a kérdésre válaszol, hogy ő maga mit szeret nézni/hallgatni/szagolni/ízlelni/érinteni. Ha a diákok felírták a rájuk jellemző állításokat, akkor egy kellemes zenére elindulnak, kezükben a lappal, és amikor a tanár megállítja a zenét, akkor a mellettük álló diáktól megkérdezik, hogy ő mit szeret nézni, majd ők is megosztják a saját válaszukat. A rövid beszélgetést követően újra elindul a zene, a diákok pedig tovább sétálnak. A zene következő megállításakor arról a kérdésről beszélgetnek az épp mellettük állóval, hogy mit szeretnek hallgatni, és így tovább, míg ki nem töltik a táblázatot.

A játék befejezéseként kialakulhat egy összegző befejezés egy érzékszerv mentén, vagy egyes diákok

Visszhangos olvasás

Olyan versek tanulmányozásánál, amelyekben ismétlődés szerepel, érdekes élmény a felolvasást úgy színesíteni, hogy a tanári felolvasás közben a diákok az ismétlődő részt közösen „skandálva” olvassák fel. Ez egyrészt fenntartja a figyelmet, másrészt aktivitást követel a diákoktól is.

Elérhetőség
1073 Budapest, Barcsay utca 5.
+36 (1) 322-2081